نابودی جنگلهای ابر دوباره در دستور کار قرار گرفت !

Multimedia%5Cpics%5C1386%5C10%5CSocial%5C6.jpg

معاون سازمان محیط زیست درگفت‌وگوبا ایسناخبرداد:

طرح احداث جاده«ابر»دوباره در دستورکار دولت قرار گرفت

ایسنا: در حالیکه بسیاری از کارشناسان و دوستداران محیط زیست احداث جاده علی آباد به شاهرود از داخل جنگل ابر را موجب نابودی این اکوسیستم منحصر به فرد می‌دانند و حتی بر اساس نامه‌های موجود، وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان حفاظت محیط زیست فعلی، احداث این جاده را به صلاح نمی‌دانند و رییس فراکسیون اصل پنجاه قانون اساسی مجلس شورای اسلامی نیز خواستار پیگیری موضوع توسط دادستان کل کشور شد، حجت‌الاسلام والمسلمین دری نجف‌آبادی دستور پیگیری موضوع احداث جاده ابر را صادر کرد.

به گزارش خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پی درخواست رییس فراکسیون اصل 50 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی مبنی بر پیگیری دادستانی کل کشور نسبت به موضوع احداث جاده ابر، دادستان کل کشور طی دستوری، پیگیری سریع موضوع احداث این جاده و ارزیابی تبعات زیست‌محیطی ناشی از احداث جاده مزبور را خواستار شد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست نیز از طرح مجدد موضوع احداث جاده ابر در دولت خبر داد.

دکتر دلاور نجفی روز سه‌شنبه با اشاره به این که احداث جاده ابر همچنان متوقف است، به ایسنا گفت: بر اساس آخرین جلسه جاده ابر قرار شده است هر گزینه‌ای که قرار است کار شود، مورد ارزیابی زیست‌محیطی قرار گیرد.

وی افزود: با توجه به این که سازمان حفاظت محیط زیست به هیچ وجه موافق احداث جاده ابر از داخل منطقه جنگلی نیست و وزارت راه هم اصرار به احداث جاده دارد، مجددا موضوع احداث جاده ابر در دستورکار دولت قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، احداث جاده علی‌آباد به شاهرود که بر اساس مصوبه استانی هیات دولت قرار است احداث شود، از سال 1364 مطرح بوده که این طرح از سوی کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی به علت عبور جاده از اکوسیستم‌های بکر جنگلی و گونه‌های منحصر به فرد، زیستگاه‌های حیات وحش و خسارات به چشمه‌ها و رودخانه‌های حوزه آبخیز زرین گل و شیرین آباد و عدم مطالعه اصولی و تخریب زیاد در عرصه‌های جنگلی و محیط زیست مورد مخالفت قرار گرفت.

بدین ترتیب احداث یک جاده جدید در یکی از بکرترین جنگلهای ایران در حالی آغاز شده است که بر اساس مصوبه استانی دولت در استان گلستان قرار بود تنها محور ابر ـ علی آباد تکمیل شود و در آن اشاره‌ای به طراحی مسیر جدید نشده بود. از سوی دیگر این مصوبه مجددا در استان سمنان به «اصلاح جاده موجود ابر ـ علی آباد» تغییر یافت تا شبهه‌ای پیش‌نیاید.

اما در این میان اصرارهای بعدی برخی مسؤولان، منجر به این شده که وزارت راه مسیر جدیدی را در حد یک راه درجه یک طراحی کند.

در این حال حدود یکسال قبل زمین‌خواران و سودجویانی از این فرصت سوء استفاده و اقدام به پخش آگاهی تبلیغاتی مبنی بر فروش زمینهای ویلایی و آپارتمانی در منطقه جنگلی ابر کردند که با اقدام بموقع رییس سازمان محیط زیست و حضورش در محل، پروژه متوقف و منجر به صدور مصوبه استان سمنان در خصوص این مسیر شد.

هرچند که وزارت راه مصوبه‌ای را از هیات دولت گرفت که بر اساس آن موظف است به ازای تعداد درختان قطع شده، درختکاری کند، اما تمامی این مسایل در حالیست که به گفته کارشناسان، مسیر موجود نیازمند قطع درخت نیست و تنها با آسفالت کردن آن از شیرین آباد تا ابر (به طول 12 کیلومتر) و احداث یک ایستگاه راهداری مشکل تردد در زمستان مرتفع خواهد شد.

از سوی دیگر وجود 6 راه ارتباطی بین استانهای گلستان و سمنان که 3 مورد از آن در شرق مرکز استان و در محدوده شهرستان علی‌آباد واقع است شامل محور گرگان، رامیان، شاهرود به طول 95 کیلومتر، محور گرگان، شاهکوه، شاهرود به طول 95 کیلومتر و محور گرگان، آزادشهر، شاهرود به طول کمتر از 130 کیلومتر - که جاده ترانزیتی بوده و در حال تعریض و اصلاح مسیر است و پس از تعریض می‌تواند به عنوان بزرگراه مورد استفاده قرار گیرد - همگی ضرورت تخریب‌ها به بهانه احداث راه جدید را منتفی می‌کند، لذا بدین ترتیب مشخص نیست که چه اصراری به تخریب جنگل و احداث یک جاده جدید است.

سازمان‌های محیط زیست و جنگل‌ها بارها با استناد به مصوبه بیستمین جلسه شورای عالی محیط زیست در خصوص الزام ارائه گزارش ارزیابی برای پروژه‌های راهسازی در نواحی جنگلی، ساحلی، دریاچه‌ها و مناطق مانگرو و بند 3 ماده 6 طرح صیانت از جنگلهای شمال کشور - که در آن آمده است: هرگونه ساخت و ساز توسعه کالبدی که منجر به تغییر کاربری جنگل و کاهش سطح آن شود منوط به انجام مطالعات زیست محیطی و تایید سازمان حفاظت محیط زیست است - با اجرای این طرح مخالفت کردند.

گفتنی است جاده علی‌آباد به شاهرود از سمت دره غربی روستای شیرین آباد معروف به دره سورمه می‌گذرد که دارای جریان‌های دائمی آب است و دارای یک مسیر ارتباطی قدیمی با عرض متوسط 5/2 متر است.

 

با توجه به گستردگی حضور دام، انسان در گذشته این جنگل سیمای عمومی دانه زاد و شاخه زاد با جهت‌های فراوان در مرحله رویشی دار گروه تا میانسال با کثریت گونه‌های بلوط، ممرز، ملاحظه می‌گردد که عموما جنگل یک تا دو اشکوبه را تشکیل می‌دهد که اشکوب فوقانی بلوط می‌باشد و دره سورمه آمیختگی گونه‌ها عبارتند از: ممرز، ازگیل، ولیک ، سیاهتلو، آلوچه و در دره‌ها توسکا تمایل دارد.

این حوزه در حال حاضر مسیر گذر دو خط برق فشار قوی، یک خط گاز و جاده ارتباطی گاز با مشخصات توپوگرافی یاد شده که تا به حال احداث این خطوط خسارات فراوان و جبران ناپذیری را بر عرصه محیط زیست، پیکره حیات وحش وارد کرده است و گواه این مدعا در عرصه موجود است.

ارتفاعات حوزه آبخیز، محل عبور مرال و شوکابوده و در بخشهای پایین دست زیستگاه انواع پرندگان خصوصا قرقاول است. از طرفی احداث چنین جاده‌ای تخریب، برش سنگ، قطع درختان، اشجار و ... دارد.

این گزینه به طول 25 کیلومتر از داخل جنگلهای بکر و دست نخورده می‌گذرد که عرض حدود 10 تا 12 متر را تخریب می‌نماید و گونه‌های درختی بلوط، که اشکوب فوقانی و گونه‌های ممرز در حاشیه دره‌ها توسکا، ولیک، ازگیل وحشی و ... در زیر اشکوب هستند که با احداث این جاده تمامی این گونه‌های از بین می‌رود.

این جاده تا روستای شیرین آباد زیر سازی شده که از ارتفاع 880 تا ارتفاع 2200 از داخل جنگل می‌گذرد که با توجه به طول 25 کیلومتر و اختلاف ارتفاع 1320 متر باید شیب زیادی داشته باشد.

برای مشاهده فیلمی از تخریب‌های احداث جاده علی‌آباد به شاهرود اینجا کلیک کنید.

/ 2 نظر / 8 بازدید
جمال

بشکنه قلم پاشن الهی که دیگه نیان قلم پای درختا را بشکنند تشکر از شما بخاطر اطلاع رسانی[گل]

نیما

هرچند که وزارت راه مصوبه‌ای را از هیات دولت گرفت که بر اساس آن موظف است به ازای تعداد درختان قطع شده، درختکاری کند، اما تمامی این مسایل در حالیست که به گفته کارشناسان، مسیر موجود نیازمند قطع درخت نیست و تنها با آسفالت کردن آن از شیرین آباد تا ابر (به طول 12 کیلومتر) و احداث یک ایستگاه راهداری مشکل تردد در زمستان مرتفع خواهد شد. ×‌ × × × مگر محیط زیست فقط درخت است که با کاشت همان تعداد درخت مشکل حل شود!