شاه سلطان حسین ، اصفهان و مترو . آیا تاریخ تکرار می شود ؟

 

در سالهای نه چندان دور نوجوانی وقتی که ماجرای حمله افغانها به اصفهان و تصرف شهر را می خواندم خشم و اندوهی بزرگ بر دلم می نشست ، با خود می اندیشیدم که چگونه شاه سلطان حسین صفوی با بی کفایتی و نادانی خود شهر را تقدیم افغانها کرد ! آخر مگر می شود خطر لحظه به لحظه نزدیک تر شود و حاکمی دل خوش به مقام و کاخ خود ، خوش خیالانه به حفظ تاج و تخت خود مشغول باشد و دایره دید خود را محدود به علایق و دلمشغولیهای خود کند و نسبت به دروازه های شهرش که یکی پس از دیگری از بین می روند بی تفاوت باشد! ؟

اصفهان پس از صفویان دیگر پایتخت ایران نشد ولی بواسطه آثار و ابنیه ساخته شده در آن دوران ، پایتخت فرهنگی و هنری لقب گرفته است و زیبائیهای آن همواره مورد تحسین گردشگران خارجی و ایرانی قرار گرفته است .

متاسفانه طی سالهای گذشته پایتخت فرهنگی هنری ایران زمین شاهد اجرای طرحهایی بوده است که برای آن  اعتباری نداشته و بعضاً باعث ایجاد مشکلاتی نیز شده است . شاید بتوان ایجاد صنایع آلوده کننده در اطراف شهر اصفهان و ساخت و ساز  بی رویه و غیر اصولی  در بافت تاریخی شهر اصفهان را به دوستی خرس و انسان تشبیه کرد.

بیایید به این پرسش آسان و در عین حال مهم پاسخ دهیم : به راستی اصفهان چیست و اصفهان کجاست؟!

آیا ارزش و اعتبار اصفهان بواسطه کارخانه ذوب آهن و سیمان اطراف آن است ؟! آیا ارزش و اعتباراصفهان بواسطه جهان نما و ساختمانهای بی قواره ای است که طی سالهای گذشته در حاشیه زاینده رود ساخته شده است ؟! آیا ارزش و اعتباراصفهان به مترو آن است ؟! و سوالهایی از این دست فراوان است .

پاسخ این پرسش ها آسان است . برای دیدن ساختمانهای حاشیه زاینده رود و جهان نما کسی به ایران و اصفهان نمی آید . همچنین گردشگران خارجی برای دیدن مترو می توانند سری به مترو شهرها و روستاهای خود بزنند تا کاملتر از آنچه که قرار است در اینجا ساخته شود را در شهر خود ببینند.همچنین همه ما خوب می دانیم که کارخانه ذوب آهن و سیمان برای هیچ شهری اعتبار نمی آورد  چون اگر غیر از این بود کشورهای اروپایی یکی پس از دیگری کارخانه های آلوده کننده خود را تعطیل نمی کردند و برای ما نمی فرستادند.

آری اصفهان یعنی مجموعه ای شامل ؛ پلهای تاریخی ، محور تاریخی چهارباغ عباسی ، نقش جهان ، منارجنبان ، چهلستون ، زاینده رود و بوستانهای اطرافش و ... . مجموعه این آثار و ابنیه به شهر اصفهان اعتبار و ارزش بخشیده است . اصفهان جائیست که این مجموعه بدون دخل و تصرف در کنار هم قرار بگیرد.

این روزها اصفهان را به ارزانترین قیمت فروخته ایم . مترو را از آسیب پذیر ترین نقاط ممکن عبور می دهیم . به حریم بناهای تاریخی تجاوز می کنیم . زاینده رود به جوی فاضلاب صنایع تبدیل شده است . هزاران هزار لیتر نفت وارد زاینده رود می شود. در محل آثار تاریخی شهر کنسرت های موسیقی و یا مانور نظامی برگزار می شود. هوای ناشی از صنایع و بیابان در حال گسترش سگزی روزانه صدها تن غبار سمی بر شهر ما می نشاند . گره های کور ترافیکی در بعضی نقاط شهر ایجاد شده است . صنایع دستی چینی و هندی به بازار اصفهان نفوذ کرده .برنامه های هنری هر روز کم رونق تر می شود و جشنواره فیلم کودک را به شهر دیگری می بخشیم . طبق آمار بیماریهای ناشی از آلودگی محیط زیست در حال گسترش است و ...

متاسفانه در این میان شاهد اراده قوی و تاثیرگذاری برای رفع این مشکلات نیستیم . نماد و نشانه های شهر اصفهان یکی پس از دیگری مورد تعرض قرار می گیرد و مسئولان از کنار آن عبور می کنند.

اصفهان زادگاه و محل پرورش جوانان و مردانی بوده است که طی دوران جنگ تحمیلی برای پاسداری از دین و کشور خود مردانه جنگیدند و اجازه ندادند دشمنان به میراث معنوی و مادی کشورشان ضربه ای وارد کنند . روا نیست سرزمینی است که مفتخر به داشتن بیشترین شهید و رزمنده در سالهای جنگ بوده است امروز اینگونه در مقابل تعرض به آثار تاریخی و فرهنگی خود بی دفاع و کم توان باشد .

اصفهان هر روز از اصفهان دورتر می شود و دروازه های شهر در حال نابودی است.

پی نوشت :

-          نامه سرگشاده ائتلاف ملی حامیان میراث اصفهان به استاندار اصفهان

-          ارسال شکوائیه شاکیان متروی اصفهان به دادستان اصفهان

/ 13 نظر / 6 بازدید
نمایش نظرات قبلی
یه نفر

استمداد دولت ژاپن جناب آقاي احمدي نژاد، رييس جمهور محبوب مايلم تبريکات صميمانه دولت و ملت ژاپن را بخاطر موفقيت جديد جنابعالي در زمينه فن آوري مقابله با زلزله٬ ابراز نمايم. بر اساس گزارش سفارتخانه ما در تهران ٬ جنابعالي اخيرا پرده از راز اين مشکل چندين هزار ساله بشريت برداشته‌ايد و فرموده‌ايد زمين زير پاي مومن نمي‌لرزد. استدعا دارم نظر به سابقه دوستي ملتهاي ايران و ژاپن و باتوجه به اينکه ما از دست لرزشهاي مداوم و بي‌امان زمين در کشور ژاپن کلافه شده‌ايم و سالانه ملياردها دلار صرف محکم سازي ساختمانها و کاهش صدمات زلزله ميکنيم٬ بزرگواري کنيد و چند تا از آن مومن‌هاي درشت را براي ما سوا کنيد و کنار بگذاريد تا بياييم آنها را به اينجا منتقل نماييم. در نظر داريم به محض دريافت اين محموله با ارزش آنها را در نقاط مختلف نصب نماييم تا ديگر زمين تکان نخورد و قرص و محکم سرجايش بايستد. لطفا دستور فرماييد در موقع ارسال محموله٬ بروشور و کاتالوگ نصب و استفاده از آنها را فراموش نفرمايند. از بذل عنايت و توجه شما کمال تشکر را دارم. کيوزومي - نخست وزير

مرد خاکی

پس که اینطور..قضیه عقابه از این قرار بود...ولی بعد از اینکه زحمیش کرده بود عجیب بود که نگهش داشته بود!چه لذتی داره دیدن زجر یه حیوون! در مورد مترو یه سوال...وکیل این پرونده آقای دادخواه هستند؟آیا پرونده به جایی رسیده؟ پیروز باشید

فرامرز ارمان

سلام سپهر سلیمی عزیز من از طریق وبلاگ دوست خوبم مرجانک با شما اشنا شدم ... جای بسی افتخار و خوشبختی است که در این مملکت که هر چیز با پول قابل معاوضه شدن است ... این حرکت بسیار انسانی را از شما شاهدم ... لذا فقط خواستم به نوبه خودم تشکری هر چند ناچیز کرده باشم از حضرتعالی به خاطر این کار خدا پسندانه ... امیدوارم حال ان عقاب هر چه زودتر به حالت طبیعی برگردد ...اگر ان عقاب از پرواز در اسمان خدا جا ماند اما پرواز در دستان یک انسان را تجربه میکند.... خیلی خوشحال میشم به وبلاگ من یه سر بزنی ....منتظرت هستم..........

مهرگان

سلام از کسانی که زیر نظر چنین اساتیدی که متاسفانه کم هم نیستند پرورش می یابند چه انتظاری می توان داشت؟

متین فر

درودبرشما... این مطلب درباره بخشی ازپایان نامه ام است.(کاربردگیاهان درپاکسازی خاکهای آلوده)راستش این مطلبی راکه روی وبلاگم گذاشتم بخش بی نهایت کوچکی ازکاریست که انجام می دهم وبسیاردست وپاشکسته است.وچندخطی ازآن راازجام جم نوشته ام.چون درکل دنیا10ساله که این بحث شکل گرفته ودرایران هم هنوزهیچ کاری صورت نگرفته ومن فقط الان دارم مطالب انگلیسی راترجمه می نمایم....[لبخند][گل]

لطف اله حاجی هاشمی ی -م

سپر عزیز آزاده ی ایران زمین درود بر شما گویی درد دل ما را بیان میکنی . پیروز و سربلند باشید [ماچ]

سلول

بله تاریخ دقیقا دارد تکرار می شود . با یک تفاوت جزئی : زمان شاه سلظان حسین افغانیها با چهارپایان آمدند اما ایندفعه افغانیها(کارگران پروژه) با مترو دارند می آیند!

متین فر

درودبرشما.بی نهایت ازلطف شماسپاسگزارم.[گل]

علی

سپهر ارجمند! درود. نگارشتون در باره مترو و آسيبهای آن روشنگرانه است و واکنش شما شايان آفرين گويی ميباشد. اما آنچه که مرا افسرده ميکند بکاربردن ابزارهای نامناسب ميباشد. وآن اينکه شما کوشش‌ميکنيد که برای انگيزاندن دست اندرکاران پيدا و ناپيدا برای به اجرا درنياوردن ويرانی سی و سی پل و ديگر بناها به آنها يادآوری کنيد که اسپهانيها «در جنگ شهيدان زيادی داده اند و از دين و معنويات دفاع کرده اند». از شما ميتوان اين را خواست که پيش از نگارش اينگونه چيزها آنها را به سنجش ميکشانديد. آيا اينهارا همانانی که در پی ويرانی تاريخ ايران وهرآنچه ايرانی است نگفته و نميگويند؟ همان نسلهای امروزين ايران-نشينِ تازيان، مغولها و تاتارها؟ ما ايرانيانی که دلمان در عشق به ايران ميتپد و ‌آنرا آباد، آزاد و‌برای همه باشندگان آن جايی خوش و زندگيپرور ميخواهيم ميبايد حسابمان را از آنهايی که در بالا آورده شدند جدا کنيم. جنگ، شهيد، دين، معنويات و بسياری چيزهای ديگر را دشمنان خودی نمای ايران و ايرانی کشف کرده اند تا از آنها استفاده های سياسی، اقتصادی و فرهنگی کنند تا پايه های حکومت خودرا قويتر کنند، به سوءاستفاده های مالی خود ادامه بد

دنباله پيام

به سوءاستفاده های مالی خود ادامه بدهند و ايرانی را از فرهنگ اصيل خود دور و با آن بيگانه کنند تا بتوانند به خواسته های خود در دو مورد اول برسند! ما ايرانيان بايستی در اعماق تاريخ و فرهنگ خود به کاوش بپردازيم و کم کم با آن آشنا شويم و آنرا جايگزين فلسفه های بيگانه با وجدان و روح ايرانی بکنيم. دراين راه چند تنی انديشمند ايرانی گام نهاده و سختيهای آغازين راه را هموار کرده اند. يکی از اين پيشگامان، استاد منوچهر جمالی است که درکنکاشهای خود به بنهای اصلی فرهنگ ايران رسيده است؛ بنهايی که جشن ساز و زندگی پرور ميباشند! با جستجو در اينترنت سايت ايشان را پيدا خواهيد کرد. با آرزوی پيروزی شما و ديگران در جلوگيری از ويرانی بناهای زيبا و تاريخی در اسپهان و ديگر جاهای ايران!