پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های متداول درباره ماهی قرمز سفره هفت سین

 

پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های متداول

درباره ماهی قرمز سفره هفت سین

که توسط شاهین سپنتا ( دامپزشک، عضو انجمن حمایت از حیوانات اصفهان و پژوهشگر جشن‌های ایرانی) نوشته شده را اینجا بخوانید

/ 11 نظر / 20 بازدید
نمایش نظرات قبلی
امیر مقدم

1- جناب آقای سلیمی با درود و خسته نباشید از طریق لینک وبلاگ تان توسط یکی از خوانندگان در نظرات وبلاگم (www.moghaddames.blogfa.com)، با شما و اندیشه های تان آشنا شدم. در آن نوشته ام، درباره نخریدن ماهی قرمز برای سفره هفت سین ایده هایم را بیان کرده بودم. اکنون چهار سال است که این کار را انجام می دهم و به یاری خدا برای سالهای آینده نیز ادامه خواهم داد. برای این کار هزینه های مالی و زمانی بسیاری نیز صرف می کنم. در دسته بندی ای که در وبلاگ تان برای مخالفان خرید ماهی قرمز ارائه داده بودید، می شد کمی جانب انصاف را بیشتر نگاه داشت و از بیان تیترهایی همچون «مدعیان دروغین حیوان دوستی» یا نامشخص بودن منبع، نویسنده و هدف ایمیلهایی که در این باره فرستاده می شود، پرهیز نمود. متأسفانه سایت دیده بان حقوق حیوانات دچار اشکال شده و بالا نمی آید. بنابراین درباره پاسخهایی که شما بر منتقدان خرید ماهی قرمز داده اید، ذکر چند نکته ضروری است: ...

امیر مقدم

2 ... پیش از هر چیر باید بیان کنم همانگونه که در وبلاگم نیز یادآور شده ام، بحث اصلی بر سر چینی بودن، آلوده بودن و... نیست. حتی بر سر زنده نگاه داشتن آن هم نیست. بلکه بر سر شرایط نگاهداری از آنست. ماهی ها را برای ایام نوروز، در تنگی کوچک نگهداری می کنند. در پوستر آموزشی ای که در وبلاگ تان دیدم، توصیه شده بود که ماهی را در تنگ نگذارند؛ بلکه در آکواریوم نگهداری کنند. نیک می دانید که هیچ کسی آکواریوم بزرگش را بر روی سفره هفت سین قرار نمی دهد. ضمن آنکه درصد بسیار پایینی از آنها که ماهی قرمز می خرند، حاضرند آکواریوم هم بخرند. گذراندن دست کم سیزده روز در تنگی کوچک که دست بالا دو یا سه برابر طول شما قطرش باشد، بی انصافی در حق موجود زنده است. ...

امیر مقدم

... دوم: گیرم این پیش فرض شما را بپذیریم که ماهی قرمز را در آکواریوم نگهداری کنند. آیا یک آکواریوم با همه امکاناتش می تواند جای زیست بوم طبیعی این جاندار را پر کند؟ برکه های بزرگی که جایگاه زیست این ماهی است، فضایی برای تحرک و جنب و جوش برای ماهیها فراهم می کند. یک آکواریوم با همه امکانات برای یک ماه، حکم یک ویلا با همه امکانات برای یک انسان را دارد. آیا پس از یک هفته زندگی و در واقع اسارت در چنین ویلایی، باز هم علاقمند به تداوم حضورتان در آنجا هستید یا ترجیح می دهید فضای باز را با همه نداری هایش پیش رو داشته باشید؟ ...

امیر مقدم

... سوم: با این گفته شما که ماهی قرمز حیوانی خانگی است، مخالفم. خداوند همه جانداران را آزاد آفریده و هیچ یک را در محیط خانگی، تنگ، قفس یا هر زندان دیگری خلق نکرده است. شاید این ماهیهای قرمزی که ما می بینیم چندین نسل باشد که در محیطهای پرورشگاهی رشد کرده باشند، اما به هر ترتیب اصل آنها به طبیعت باز می گردد. دیگر جانوران و پرندگان قفسی و خانگی هم همین مشکل را دارند. چهارم: این استدلال شما درست نیست که تبلیغ برای نخریدن ماهی قرمز، دلیل استقبال برخی مردم از لاک پشت و دیگر گونه های آبزی شده است. شما خودتان در وبلاگ تان بیان فرموده اید که تبلیغ برای نخریدن ماهی قرمز، 7-6 سال است که باب شده است. در حالیکه حتماً سن تان اقتضاء می کند که سالیان پیشتر را نیز به یاد بیاورید که لاک پشت و دیگر گونه های ماهی برای ایام نوروز به فروش می رسید. شخصاً بیست سال پیش را خیلی خوب به یاد می آورم که دور ماهی فروشی ها جمع می شدیم و لاک پشتها، حلزونها، صدفهای بزرگ و... را تماشا می کردیم. ...

امیر مقدم

... پنجم: مشکوک دانستن تبلیغ برای نخریدن ماهی قرمز چه توجهیی دارد؟ یا آنکه مبلغان این جنبش را افرادی نامشخص با هدفی نامشخص خطاب کردن. من که چندین سال است در این زمینه فعالیت می کنم، همه چیز را در وبلاگم منتشر کرده ام که هویت، روحیات و دیگر ویژگیهایم در آنجا قابل دیدن است. بسیاری از دیگر دوستان فعال در این زمینه هم شرایط مرا دارند. در این میان چنانچه افراد یا گروههایی باشند که سر عناد با فرهنگ ایرانی و رسوم آن دارند، بحثش جداست. ششم: برخی از استدلالهای شما قیاس مع الفارق است. نوشته اید که چون کشته شدگان تصادفات در ایران بسیار زیاد هستند، بنابراین باید جلوی سفرها را هم گرفت. یا نوشته اید که چون چایی هم از چین آمده، بنابراین اگر ماهی چینی بد است، چایی چینی هم بد است. یا نوشته اید که چون نان نزد ایرانیها تلفات و دور ریزهای بسیاری دارد، بنابراین نباید نان خورد! قیاس را در منطق تمثیل می گویند که اگرچه کاربرد بسیاری دارد، اما اصطلاحاً آنرا «مفید یقین» نمی دانند. قیاس یا تمثیل باید برای قضایای منطقی ای به کار برود که بیشترین شباهت را به هم دارند. ...

امیر مقدم

... واقعاً چقدر شباهت بین نادرست بودن خرید ماهی قرمز برای سفره هفت سین، و کشته شدگان تصادفات رانندگی وجود دارد؟ قضیه 1: ماهی قرمز سفره هفت سین می میرد. قضیه 2: رانندگان ایرانی در تصادفات رانندگی می میرند. قضیه 3: باید جلوی خرید ماهی قرمز را گرفت. قضیه 4: باید جلوی رانندگی را گرفت. [!] آیا این تمثیل درست است؟ اصل رانندگی را کسی زیر سوال نمی برد، بلکه عدم رعایت قوانین راهنمایی مشکل ساز است. از سوی دیگر رانندگان این اختیار را دارند که سوار خودرو بشوند یا نشوند؛ همچنین قوانین را رعایت کنند یا نکنند. اما اصل خرید ماهی قرمز زیر سوال است. ضمن آنکه ماهیها چقدر این اختیار را دارند؟ مرگ ماهیها را انسانها رقم می زنند، اما مرگ رانندگان را بی مبالاتی خودشان. ...

امیر مقدم

... واقعاً چقدر شباهت بین نادرست بودن خرید ماهی قرمز برای سفره هفت سین، و کشته شدگان تصادفات رانندگی وجود دارد؟ قضیه 1: ماهی قرمز سفره هفت سین می میرد. قضیه 2: رانندگان ایرانی در تصادفات رانندگی می میرند. قضیه 3: باید جلوی خرید ماهی قرمز را گرفت. قضیه 4: باید جلوی رانندگی را گرفت. [!] آیا این تمثیل درست است؟ اصل رانندگی را کسی زیر سوال نمی برد، بلکه عدم رعایت قوانین راهنمایی مشکل ساز است. از سوی دیگر رانندگان این اختیار را دارند که سوار خودرو بشوند یا نشوند؛ همچنین قوانین را رعایت کنند یا نکنند. اما اصل خرید ماهی قرمز زیر سوال است. ضمن آنکه ماهیها چقدر این اختیار را دارند؟ مرگ ماهیها را انسانها رقم می زنند، اما مرگ رانندگان را بی مبالاتی خودشان. ...

امیر مقدم

... اما درباره چینی بودن سنت ماهی قرمز و چایی. البته پیش از بررسی قضایا به این نکته اشاره کنم که بحث اصلی من بر سر چینی و غیرایرانی بودن ماهی قرمز نیست. بلکه بر نادرستی استدلال شماست: قضیه1: سنت ماهی قرمز برای عید از چین وارد ایران شده است. قضیه2: چای خوردن از چین وارد ایران شده است. قضیه3: سنت غیرایرانی ماهی قرمز برای عید را کنار بگذاریم. قضیه4: خوردن چای که رسمی غیرایرانی است را کنار بگذاریم. اگر یک رسم بد و مضر از فرهنگ الف وارد فرهنگ ب بشود، دلیل نمی شود که همه عناصر فرهنگ الف را طرد کنیم. خوردن چایی برای سلامتی انسان لازم است. آیا خرید ماهی قرمز برای سفره هفت سین نوروزی هم لازم است؟ این استدلال شما در مثالی هم که از نگهداری حیوانات خطرناک در امریکا بیان کرده بودید دیده می شد. اگر برخی از رفتارهای فرهنگی امریکائیها مفید باشد، آیا باید هر آنچه آنها انجام دادند را نیز پذیرفت؟ نگهداری حیوانات خطرناک و کمیاب در خانه ها، هر کجای دنیا که باشد نادرست است؛ مگر آنکه برای نجات جان آن موجودات چاره ای دیگر نباشد. آیا در امریکا برای 34میلیون موجود خطرناک هیچ جایی نیست؟ یا آنکه برخی از این نگهداریها هم قاچاقی است؟ ...

امیر مقدم

... باز هم تأکید می کنم که هدف اصلی من از انجام این فعالیتها، آزادسازی ماهیان اسیر در دست انسانهاست؛ فرقی نمی کند که این سنت از چین آمده باشد یا دوهزار و پانصدسال سابقه ایرانی داشته باشد. این رسم و سنت، غیراخلاقی است و اسیر کردن ماهی قرمز به بهای شادی کودکان و سرزندگی بخشیدن به سفره هفت سین، کاری است نادرست. اما هیچ استناد تاریخی ای سراغ ندارم مبنی بر ایرانی بودن این سنت. آنگونه که خانم دکتر بهار مختاریان (پژوهشگر فرهنگ ایران باستان و اسطوره شناس) می گوید، ماهی با رسوم نوروز ایران باستان ارتباط داشته است؛ اما بیشتر برای خوردن از ماهی استفاده می کردند. اینکه ایرانیها طرح ماهی قرمز را در اشکالی همچون مجسمه یا سکه به کار می بردند، هیچ دلیلی نیست بر استفاده از این ماهی به صورت زنده بر سر سفره هفت سین. ...

امیر مقدم

... جناب آقای سلیمی؛ برای بار چندم تأکید می کنم که سخن اصلی من بر نادرست بودن زندانی کردن این موجودات زیباست. در تنگ باشد جنایت است، در آکواریوم یا دیگر محیطهای مصنوعی به این حد و اندازه، غیراخلاقی. من و شما یک هدف واقعی داریم و آن هم حمایت از حق این جانور است. هر کدام اما راهکاری برایش اندیشیده ایم. متأسفانه ادبیات پاسخگویی مان به یکدیگر که عملاً در یک سنگریم، اصلاً درست نیست. چه از سوی ما به شما و چه بالعکس. شاید در ابتدا باید شباهتهای مان را با یکدیگر شناسایی کنیم، آنگاه که قدر یکدیگر را دانستیم، به هر شیوه ممکن به یاری یکدیگر برخیزیم. همانگونه که از وبلاگ شما بسیار سود بردم. به ویژه درباره طرح ساعت جهانی که چیزی درباره اش نمی دانستم و اکنون می توانید روی یاری من هم حساب کنید. راستی، شما تاریخ انرا ششم فروردین ذکر کرده اید، در حالیکه گویا هفتم فروردین است. ----------------------------- این نوشتار را در اختیار یکی از دوستان گذاردم تا با حساب کاربری خودشان، در کلوپ مهندسان جوان قرار دهد.