روایت تصویری افتضاح متروی اصفهان به زبانی ساده

 

B : خیابان شمس آبادی . بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک و نظر کارشناسان تونل متروی اصفهان باید از این خیابان عبور می کرد. این خیابان جزو بافت تاریخی اصفهان محسوب نمی شود و اثر تاریخی در آن وجود ندارد.

C : سی و سه پل

D : خیابان چهارباغ بالا. دستوری مبنی بر عدم عبور مترو از این خیابان نبوده است ولی برای احداث سه ایستگاه مترو بطور تقریبی 100 تا 200 درخت در این خیابان قطع شده است.

E : محل احداث یکی از ایستگاههای متروی اصفهان. قرار بود مسیر تونل مترو پس از عبور از زاینده رود به این نقطه ختم شود و سپس مسیر خیابان چهارباغ بالا را طی نماید.

F : تونل متروی اصفهان پس از انحراف به نزدیکی این نقطه رسیده است . یعنی بجای اینکه به نقطه E  که همان محل ایستگاه است برسد ، سر از محلی در آورده که هتل سوئیت اصفهان در آن جا قرار دارد.

خط زرد : مسیری که بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک و نظر کارشناسان تونل متروی اصفهان باید از آنجا عبور می کرد. (توضیحات B)

خط سبز : مسیر عبور تونل مترو که بر خلاف مصوبات شورای عالی ترافیک ، نظر کارشناسان و دستور قضایی از محور تاریخی اصفهان و نزدیکی سی و سه پل گذر کرد. (این مسیر در ادامه دو بخش شده که در توضیحات شرح داده می شود)

خط آبی : مسیری که مجریان متروی اصفهان قصد داشتند در ادامه خط سبز و برای رسیدن به نقطه E  (اولین ایستگاه بعد از زاینده رود ) طی کنند. البته با تخلف صورت گرفته موفق به انجام این تخلف نشدند و حاصل آن خط قرمز شد.

خط قرمز : مسیر فعلی حفاری شده برای تونل متروی اصفهان . این مسیر بدلیل تخلفات فنی مهندسی بجای اینکه به ایستگاه E  برسد سر از هتل سوئیت اصفهان (نقطه F) در آورده. گفته می شود در این حفاری بخشی از پایه های سی و سه پل دچار آسیب شده است.

مجریان مترو در گل مانده اند : انتهای تونل شرقی مترو به نزدیکی نقطه F رسیده است . جایی که ایستگاه نیست و هتل قرار دارد. پروژه چند ماهی در این نقطه متوقف است و مجریان در گل گیر کرده اند. امکان بازگشت دستگاه حفر کننده تونل (TBM) وجود ندارد ، زیرا این دستگاه هر چند متری که حفاری می کند ، مسیر حفاری شده را با بتون می پوشاند تا دیواره تونل شکل بگیرد و به همین خاطر فضای پشت دستگاه حفاری از بخش ابتدایی دستگاه حفاری قطر کمتری دارد.

همچنین امکان گردش با آن زاویه محدود نیز وجود ندارد ! پس باید جلوتر بروند و بی خیال  ایستگاه E شوند. تنها می شود شفت زد و دستگاه حفاری را از زیر زمین در آورد و بخشی از مسیر را اصلاح کرد. اما آیا جرثقیلی برای بلند کردن آن وجود دارد؟ شفت زدن در کنار سی و سه پل با آن حجم عظیم خاکبرداری و تخریب چه بلایی سر سی و سه پل می آورد؟ عده ای می گویند شفت ، قبر سی و سه پل خواهد شد.

راه دیگر ؛ تنها راه نجات میراث فرهنگی و خروج مترو از وضعیت فعلی : برای نجات محور تاریخی اصفهان ، برای نجات مدرسه چهارباغ و برای نجات سی و سه پل ، مسیر A مورد استفاده قرار نگیرد و تونل جدیدی از مسیر B (همان خط زرد رنگ که تونل مترو باید از ابتدا از آنجا عبور می کرد ) حفر شود. برخی از مسئولین دولتی چنین وعده ای نیز داده اند و گفته اند امکان دارد تونل فعلی را به موزه عبرت تبدیل کنند و هر آنچه در این سالها بر سر میراث فرهنگی و محیط زیست اصفهان آمده را در آنجا نمایش دهند.

توضیح : خطوط رسم شده تقریبی است و تنها برای شرح ساده اتفاق است. وقتی در پروژه هزار میلیارد تومانی متروی اصفهان با توجه به حساسیت های فراوان فرهنگی تاریخی ، تخلفات فنی مهندسی آنچنانی رخ می دهد رسم خطوط ابتدایی آن هم با نرم افزار Paint دقیق نمی تواند باشد .

پی نوشت : بستر خشکیده زاینده رود در این عکس سند دیگری از سوء مدیریت در حوزه دیگری است.

 

پی نوشت 2:

شعر زیبایی که "سوپرپوزیشن " درباره داستانهای مترو اصفهان گفته را اینجا بخوانید و لذت ببرید .

 

 

/ 8 نظر / 94 بازدید
شاهين سپنتا

درود متاسفانه منافع مردم يك شهر دارد قرباني منافع يك عده ناچيز مي شود كه به خاطر سود شخصي با سرنوشت يك شهر تاريخي بازي مي كنند.

مرد خاکی

درود بر سپهر سلیمی عزیز... یه تصویر و مختصری توضیحات و یه افتضاح! کم گفتی و گزیده! راستی مگر هنوز زاینده رود کمی زاینده نشده؟شنیدم باز جانی گرفته است.... شب خوش

default

بله همیناست من هم شعری در این باره دارم؟ خوانده ایدش که اگر دوست داشتید بنویسید ته همین مطلب یا لینکش را بدهید http://superposition.mihanblog.com/extrapage/metro نه خودت بنویسی بهتر است اونوقت فکر می کنن تبلیغ منو کردی

محمد حاجیان

مطلب مفیدی بود در مورد میدان عتیق ببخشین میدان امام علی (ع) هم مطلبی بنویسید. با تشکر.[سبز]

پگاه

با سلام.واقعا متاسفم.امروز تو تاكسي از يكي از همشهري هاتون علت واقعي خشكي زاينده رود رو شنيدم و اندوهم دو چندان شد...[گل]

default

ننوشتی؟ فکر کنم آخر همین پست جالب می شدها

محمدرضا

نمی دونم گاهی فکر می کنم بهتره راجع به این مسائل فکر نکنم تا بیشتر از این حرص الکی نخورم

با سلام ضمن تشکر از شما که وبلاگ زیبایی دارید خواستم یک نکته را عرض کنم و آن اینکه تنها راهکار حل مشکل مترو و سیو سه پل فاصله دادن مترو از این سازه ها نمی باشد چرا که در شهر های تاریخی مهم دنیا از جمله پاریس رم و مصر ایستگاههای مترو درست مجاور سازه های تاریخی هستنداین کار از چند نظر مفید تر است. اول از نظر ترافیکی اینکه بهرهبرداری سریعتر از مترو در مناطق شلوغی مثل اطراف سیو سه پل باعث کاهش آلودگی وعدم تخریب این سازه هاست دوم جنبه جذب توریست آن است سوم اینکه با رعایت مسائل فنی می توان تاثیرات مترو روی این سازهها را حذف نمود اگر به بحث بیشتری نیاز بود در خدمتیم